امروزه سیم کارت ها دنیای گسترده ای را به وجود آورده اند و به نوعی یکی از راه های بزرگ ارتباطی با کل جهان شده است.سیم کارت در این سه دهه ای که تولید و عرضه شد پیشرفت های زیادی کرده است به طوری که برخی از سیم کارت ها به دلایلی مانند خدمات پیشرفته و خاص بودن آنها که در اختیار مردم گذاشته است با قیمت های بالایی برخوردار شده اند در حدی که خرید و فروش سیم کارت یکی از شغل های اصلی و پر سود شده است.ولی مدتی پیش با ارائه خبر تبدیل سیم کارت به 5G بسیاری از دوستان اقدام کردند و متاسفانه دچار ضرر شدند زیرا این خبر توسط کلاهبرداران سیم کارت ارائه شده بود.توجه داشته باشید که هر خدمات جدیدی که به بازار بیاید اپراتور مربوطه در سایت رسمی خود اعلام میکند پس قبل از کسب اطلاعات کافی گول کلاهبرداران سیم کارت را نخورید.اپراتور ها در اخبار خود هر روز اخبار جدیدی را اعلام میکنند و مشترکین مربوط به هر اپراتور میتوانند با مطالعه این اخبار اطلاعات کافی را کسب کنند.


تماس با اشخاص به اسم اپراتور!

یکی از رایج ترین و شایع ترین روش های کلاهبرداری در سالهای گذشته تماس با مشترکین سیم کارت دائمی و اعتباری به اسم اپراتور می باشد که توانسته افراد زیادی را فریب دهد و خسارت های زیادی را به آنها وارد سازد. در این شیوه معمولا کلاهبرداران شماره افراد را به صورت تصادفی و رندوم انتخاب می کنند و بعد از شماره گیری با معرفی یکی از خدمات اپراتور مربوطه، کاربر را مجاب می کنند تا اطلاعات مالی خود را در اختیار آنها قرار دهند یا مبلغی به عنوان هزینه انجام خدمات بپردازند. خدماتی که معمولا در این نوع تماسها ذکر می شود؛ مواردی از قبیل سیم کارت رایگان، تعویض سیم کارت اعتباری یا دائمی، برخورداری از اینترنت و تماس رایگان، تبدیل سیم کارت های 4G به 5G می باشد که با توجه به راه اندازی سایت های  5G در کشور این مورد از جدیدترین موارد سوء استفاده می باشد.

 

برای آشنایی بیشتر در ادامه این مطلب به چند مورد از جدیدترین روش های کلاهبرداری اشاره می کنیم:

در برخی موارد به عنوان کارمند اپراتور  با اشخاص تماس می گیرند و به آنها می گویند که سیم کارت اعتباری آنها قابلیت تبدیل به سیم کارت دائمی یا برخورداری از تماس و اینترنت رایگان چند ماهه را دارد؛ به شرطی که مبلغی را به شماره کارتی که به آنها اعلام می شود؛ واریز کنند.
در موردی دیگر بعد از تماس با کاربر اعلام می کنند که فرد مورد نظر برنده یک سیم کارت رایگان از سوی اپراتور مربوطه می باشد و باید اطلاعات فردی و نشانی محل سکونت خود را در اختیار آنها قرار دهد تا آنها بتوانند سیم کارت را برای مشترک ارسال کنند.
یکی دیگر از مهم ترین شیوه های کلاهبرداری که در چند ماه اخیر صورت گرفته، در مورد اینترنت نسل پنجم می باشد که همزمان با توسعه این اینترنت در کشور، بازار داغی پیدا کرده است. در این نوع تماس به افراد گفته می شود که آنها جزء اولین افرادی هستند که می توانند سیم کارت فعلی خود را با سیم کارت نسل جدید یوسیم عوض کنند و از خدمات فوق العاده آن بهره مند گردند. در ادامه در صورتی که فرد علاقه ای به این کار نشان ندهد؛ برای ترغیب بیشتر به او گفته می شود: در صورت عدم تعویض سیم کارت محدودیت هایی در هنگام دریافت خدمات برای آنها ایجاد می شود که قطعا مشکلات و دردسرهای زیادی را سبب می گردد. سپس از فرد خواسته می شود تا اطلاعات شخصی مانند شماره تلفن و آدرس خود را در اختیار این کلاهبرداران قرار دهند. گاهی اوقات نیز با اعلام شماره کارت، هزینه این کار را 500 هزار تومان اعلام می کنند که فرد باید در اسرع وقت برای دریافت سیم کارت جدید واریز نماید.

البته در صورتی که فرد آدرس خود را اعلام نماید، این کلاهبرداران به آدرس مورد نظر مراجعه نموده و به بهانه های مختلف مانند بسته های اینترنت یا تماس رایگان، تعویض سیم کارت و ... مبلغی دریافت می کنند و دیگر خبری از آنها نمی شود. هر چند که در برخی شرایط به دریافت این مبالغ اندک راضی نشده و باعث بروز مشکلات و دردسرهای دیگری نیز برای افراد می شوند.

 

در صورت مواجه با موارد مشکوک، چه باید کرد؟

 با توجه به این که بر اساس اعلام اپراتورها هر گونه تماس از سوی اشخاص برای دریافت خدماتی مانند تعویض سیم کارت، تغییر در روش های فروش سیم کارت و ... کلاهبرداری بوده، لازم است مشترکین همه اپراتورها در این خصوص دقت نظر داشته باشند و بدانند که به هیچ وجه از سوی اپراتورها چنین تماس هایی صورت نمی گیرد.

بنابراین اگر کاربران، تماسی در خصوص نحوه دریافت خدمات اپراتورها داشتند که در آن زمینه هیچ اطلاعی نداشتند؛ بهتر است ابتدا تماس را قطع نموده و سپس با مراجعه به وب سایت اپراتور مورد نظر در آن زمینه بخصوص اطلاعات خود را افزایش داده و مطمئن شوند که آیا اصلا چنین طرحی وجود دارد یا خیر و اگر وجود دارد هزینه خدمت مورد نظر و نحوه دریافت آن به چه صورت خواهد بود؛ البته اگر به وب سایت اپراتور سیم کارت ها{همراه اول،رایتل،ایرانسل} خود دسترسی ندارید؛ می توانند با مشورت با یکی از دوستان یا اعضای خانواده در این خصوص اطلاعات لازم را کسب کنند.

ضمن این که همواره مطمئن باشید؛ هیچ وقت اپراتورها فردی را برای دریافت خدمات به محل کار یا زندگی افراد نمی فرستند و شیوه دریافت این نوع خدمات کاملا مشخص بوده و براساس تعرفه مصوب می باشد.

بر همین اساس توصیه می شود؛ در هنگام رویارویی با چنین مسائلی در گام نخست از پرداخت هر گونه وجه نقد خودداری کرده و در گام بعدی این موضوع را با اپراتور و مسئولان مربوطه در میان بگذارید. ضمن این که در هر شرایطی دادن اطلاعات شخصی و حساب های مالی به کسانی که هیچ شناختی از آنها ندارید؛ می تواند خطرناک باشد و زمینه ساز بروز دردسرها و خطرهای جانی و مالی فراوانی گردد. پس برای جلوگیری از خطرهای احتمالی همواره محتاط باشید و به هر کسی اعتماد نکنید.