شاید این روز ها مهم ترین وسیله ایی که در جهان وجود دارد گوشی های هوشمند هستند که برای ارتباطات و کار های روزمره بسیار مهم هستند. اما این ارتباط از طریق گوشی های هوشمند نیازمند سیم کارت های دائمی یا اعتباری هستند که برای ارتباط بسیار مهم هستند و به نوعی قلب گوشی برای ارتباط هستند.درست است که سیم کارت ها بسیار کوچک هستند و از قابلیت های بسیاری برخوردار هستند برای گوشی های هوشمند ولی بسیار اهمیت دارند که اگر نباشند بسیاری از کارها و برنامه های داخل گوشی انجام نمی شود و عملا گوشی ها بلا استفاده می شوند و فقط برای بازی بسیار مناسب است که جایگزین کنسول های بازی شوند و یا جایگزین تلویزیون برای دیدن فیلم ها شوند.به همین خاطر مراقبت از سیم کارت ها برای اقارد باید بسیار مهم باشد تا برای آنها اتفاقی نیافتد

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی بسیاری از خدمات و امکانات به صورت مجازی در اختیار افراد قرار می گیرد، حتی امکان برخورداری از برخی خدمات تنها به افرادی تعلق می گیرد که کد ملی و شماره تلفن آنها با هم مطابقت داشته باشد. به همین خاطر لازم است؛ نسبت به استعلام سیم کارتی که از آن استفاده می کنید؛ اقدام نمایید تا مطمئن شوید سیم کارت به نامتان است.

 

قوانین مربوط به تعیین مالکیت خط

فرقی نمی کند سیم کارتتان دائمی باشد یا اعتباری، متعلق به اپراتور همراه اول باشد یا رایتل، در هر صورت مالک سیم کارت باید همواره در حفظ و نگهداری آن کوشا باشد. زیرا کوچکترین بی دقتی می تواند ضررهای جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.

البته در قانون نیز به طور خاص به این موضوع تاکید شده و از افراد خواسته شده تا به هیچ وجه اجازه ندهند از اطلاعات هویتی آنها سوء استفاده گردد. برخی از این قوانین مهم به شرح ذیل می باشد:

·        قابل توجه است که مالکیت سیم کارت یک امر محرمانه است و اطلاعات مربوط به آن نیز محرمانه است. به همین خاطر نمی توانید از اپراتورها درخواست دریافت اطلاعات مالک را نمایید.

·        قطعا تمامی اپراتورهای تلفن همراه از جمله همراه اول و ایرانسل قادر به تعیین مالکیت سیم کارت می باشند؛ ولی در تمامی روش های موجود شما می بایست سیم کارت فعال را نزد خود داشته باشید.

·        برای تغییر مالکیت سیم کارت راه های گوناگونی وجود دارد؛ به گونه ای که شما می توانید سیم کارتی که مدت زیادی از آن استفاده می کنید و به نامتان نیست را به نام خود کنید. پس اگر مالک سیم کارتتان نیستید و خط شما هنوز فعال است؛ می توانید با مراجعه به اپراتورها خدمات مربوطه را برای تغییر مالکیت دریافت کنید.

·        گاهی اوقات ممکن است؛ افرادی برای شما مزاحمت به وجود آورند. تنها راه فهمیدن مالک سیم کارتی که مزاحمتان می شود؛ این است که شکایت قضایی انجام دهید. توجه داشته باشید اپراتورها بدون در دست داشتن دستور قضایی نمی توانند اطلاعات شخصی افراد را در اختیارتان قرار دهند.

 

نحوه استعلام سیم کارت

به طور کلی روش های متعددی برای استعلام صاحب سیم کارت وجود دارد؛ ولی یکی از راحت ترین و آسان ترین روش ها ارسال کد ملی خود به شماره 3000504901 می باشد. بر اساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای جلوگیری از سوء استفاده و کاهش تخلفات از اطلاعات مشترکین، افراد می توانند با ارسال کد ملی خود به شماره اعلام شده، از تعداد سیم کارت هایی که به نامشان است؛ مطلع شوند.

علاوه بر این مشترکین می توانند با مراجعه به سامانه استعلام تعداد خطوط مشترکین ارتباطات سیار، نسبت به تعداد سیم کارت هایی که به نامشان است؛ آگاهی پیدا کنند. این استعلام هر ده روز یکبار امکان پذیر بوده و تمامی سیم کارت های اپراتورهای گوناگون که به نام مشترک می باشد را مشخص می کند. در صورت بروز هرگونه مغایرت مشترک می تواند با ارائه کارت ملی به اپراتور مربوطه مراجعه نموده و نسبت به مسدود سازی شماره مورد نظر اقدام نماید.

 

تعیین مالکیت سیم کارت در اپراتور ایرانسل

اگر سیم کارت دائمی یا اعتباری در اختیار دارید که متعلق به اپراتور ایرانسل می باشد، اما نمی دانید مالک سیم کارت چه کسی است؛ می توانید از روش های زیر استفاده کنید:

·        شماره گیری کد دستوری  # 80 * ( ستاره 80 مربع )

·        مراجعه به سوپر اپلیکیشن ایرانسل من

پس از دریافت برنامه، مشترک باید وارد سایت ایرانسل من شده و شماره سیم کارت را وارد نماید. پس از دریافت کد و تایید صلاحیت ورود کاربر، نام و نام خانوادگی مالک سیم کارت قابل مشاهده خواهد بود.

·        مراجعه به نسخه تحت وب ایرانسل من

در این روش مشترک باید در نسخه تحت وب به بخش اطلاعات پرونده مراجعه نماید تا بتواند نام مالک سیم کارت را ببیند.

 

استعلام صاحب سیم کارت در اپراتور همراه اول

برای اطلاع از مالکیت سیم کارت دائمی همراه اول یا سیم کارت اعتباری همراه اول که متعلق به اپراتور همراه اول می باشد، مشترکین باید از روش های ذیل استفاده نمایند:

·        اپلیکیشن همراه من

ابتدا باید مشترک برنامه همراه من را نصب نموده و به وب سایت مورد نظر مراجعه کند و ثبت نام اولیه را انجام دهد. بعد از ثبت نام و ورود به اپ همراه من، مشترک باید شماره مورد نظر را وارد نموده و سپس کدی ورودی که برای مشترک ارسال می شود را وارد کند. بعد از وارد کردن کد ورودی، مشترک باید یک رمز هشت کاراکتری که ترکیبی از اعداد و حروف می باشد را تعیین کند که بعد از تایید رمز، مشترک می تواند وارد صفحه اصلی برنامه می شود. در نوار بالایی اپلیکیشن اطلاعات مربوط به مالک سیم کارت قابل روئیت می باشد .

·        شماره گیری کد دستوری # 123 * ( ستاره 123 مربع )

 

استعلام صاحب سیم کارت در اپراتور رایتل

اگر سیم کارت دائمی رایتل یا سیم کارت اعتباری رایتل دارید و میخواهید اطلاعات مالک آن را مشاهده کنید از روش های زیر استفاده کنید:

·        مراجعه به اپلیکیشن رایتل من

·        نسخه تحت وب رایتل من

برای این کار باید ابتدا داخل سایت ثبت نام کنید؛ سپس به محض ورود مشخصات کامل مالک سیم کارت را مشاهده نمایید.

·        شماره گیری کد دستوری  # 211 * ( ستاره 211 مربع )

 

اهمیت استعلام سیم کارت

اگر از مالکیت سیم کارت خود مطمئن نیستید، باید هر چه سریعتر نسبت به استعلام مالکیت سیم کارت اقدام نمایید. در صورتی که سیم کارت به نامتان نیست و از آن استفاده می کنید؛ توصیه می شود هر چه سریعتر با مالک اصلی سیم کارت تماس گرفته و با در دست داشتن مدارک شناسایی معتبر و سیم کارت روشن به اپراتور مربوطه مراجعه نموده و نسبت به تغییر مالکیت اقدام نمایید.

اگر در استعلامی که انجام دادید، اطلاعاتی مربوط به یک شماره ناشناس وجود دارد یا شماره ای دیده می شود که به نام شماست؛ ولی سیم کارت مورد نظر در دسترسمان نیست، بهتر است؛ هر چه سریعتر نسبت به مسدود سازی آنها اقدام نمایید. زیرا بر اساس قانون، شما مالک سیم کارت شناخته می شوید و در صورت وقوع جرم یا سوء استفاده از سیم کارت، شما مسئول بوده و باید خسارت های مالی یا جانی وارد شده را جبران نمایید.

 

منبع : سایت خرید و فروش سیم کارت رندباز