فعال سازی سرویس رومینگ بین الملل از سوی اپراتورها بدون اطلاع مشترکین
این روز ها اتفاقاتی افتاده است که موج نارضایتی در بین مردم بیش تر شده است از اپراتور های سیم کارت. درست از اواخر شهریور بود که در فضای مجازی خبری پچید که دوباره مردم را نسبت به اپراتور های سیم کارت ناراحت و عصبی کرد و آن هم فعال سازی رومینگ بین الملل بدون اطلاع مشترکان . همین خبر کافی بود تا موجی از نارضایتی بعد از اتفاقاتی که در اول سال جاری نسبت به بسته های اینترنت رخ داده بود و باعث نارضایتی مردم شده بود دوباره اتفاق بیفتد. اما این بار نسبت به گذشته رویکرد اپراتور ها فرق داشت و این بار تاکید کردند که این کار هیچ هزینه ایی برای مردم کشور ندارد و بابت این کار قرار نیست مردم پولی پرداخت کنند.کسانی که مدام در حال سفر کاری می باشند و نمی دانند نحوه فعال سازی این سرویس را نمی دانند از جهاتی هم برای شان بسیار خوب و عالی است برای آن که امکان اتصال به اپراتورهای کشور مقصد و استفاده از خدمات رومینگ بین الملل وجود دارد. سرویس رومینگ بین الملل در اصل امکان استفاده از تلفن همراه برای ارسال یا دریافت صوت، دیتا و پیامک را در هنگام سفر به خارج از کشور برای مشترکین فراهم می آورد و به آنها فرصت می دهد تا در منطقه جغرافیایی خارج از محدوده تحت پوشش شبکه اپراتور خود با اتصال به شبکه های تلفن همراه کشور مقصد، از شماره خود برای برقراری ارتباط استفاده نمایند. بنابراین مشترکین می توانند در صورت تمایل در سفرهای خارج از کشور، به جای خرید سیم کارت کشور مقصد، سرویس رومینگ بین الملل را فعال نموده و از شماره خود برای ارتباط با دوستان و آشنایان استفاده نمایند. چندی پیش در فضای مجازی خبری منتشر شده بود، مبنی بر این که شرکت مخابرات ایران در اقدامی یک طرفه و بدون اطلاع رسانی به مشترکین، سرویس رومینگ بین الملل را بر روی خطوط موبایل همراه اول با هزینه ماهانه شش هزار تومان فعال نموده و فیش های ماهانه را حتی برای مکالمات داخل کشور با هزینه رومینگ بین الملل صادر می کند، انتشار این خبر در فضای مجازی نگرانی های زیادی را به همراه داشت و دغدغه های فراوانی را برای مشترکین به وجود آورد که برای پایان دادن به این مسائل، اپراتورها مجبور به پاسخگویی شدند. ولی با این وجود همچنان این سوال مهم ذهن ها را درگیر می کند: آیا در حال حاضر که امکان استفاده از این سرویس برای کلیه مشترکین سیم کارت دائمی و سیم کارت اعتباری به صورت پیش فرض فراهم شده، این سرویس بدون اطلاع کاربران از سوی اپراتورها فعال شده است یا نه؟ پیش از این در سال 1399؛ خبری مشابه این اخبار منتشر شده بود که به دنبال آن اپراتور ایرانسل اعلام کرد، فعال سازی سرویس رومینگ بین الملل در داخل کشور هزینه ای برای مشترکین نخواهد داشت. همچنین این اپراتور اعلام کرده بود، مشترکین باید برای استفاده از خدمات رومینگ بین الملل در سفرهای خارجی این قابلیت را از قبل بر روی سیم کارت های خود فعال نمایید. در همین راستا، امسال بعد از انتشار این خبر اپراتور همراه اول اعلام کرد که سرویس رومینگ بین الملل یک سرویس رایگان بوده و در داخل کشور هیچ هزینه ای برای کاربر نخواهد داشت؛ ولی به محض خروج مشترک از کشور و استفاده از خدمات مختلف ارتباطی مانند ارسال پیامک، مکالمه و اینترنت؛ هزینه های محاسبه شده بر اساس تعرفه های مشخصی می باشد که در وب سایت این اپراتور موجود می باشد. بنابراین مشترکین می توانند پیش از سفر با مراجعه به وب سایت همراه اول لیست کشورهای طرف قرارداد با این اپراتور و تعرفه های مشخص شده را مشاهده نموده و در صورت نیاز در سفر از آن استفاده کنند. البته توجه به این نکته هم ضروری می باشد که روشن نمودن گوشی هوشمند و دریافت پیامک در حالت رومینگ بین الملل کاملا رایگان بوده و هزینه پیامک ارسالی، به حساب ارسال کننده پیام خواهد بود. بنابراین مشترکین در صورت استفاده از خدمات این سرویس موظف به پرداخت هزینه میباشد و صرف روشن نمودن گوشی هوشمند هزینه ای به حساب مشترک منظور نمی گردد. شایان ذکر است در این سرویس مبنای محاسبات مکالمات بر حسب دقیقه بوده (کلیه تماس های کمتر از 60 ثانیه یک دقیقه کامل در نظر گرفته می شود) و هزینه تماس دریافتی، به حساب مشترک دریافت کننده تماس می باشد. بنابراین در زمانی که مشترک در داخل کشور حضور داشته باشد، تعرفه خدمات مختلف بر اساس تعرفه عادی محاسبه شده و تنها در صورت خروج مشترک از کشور و قرار گرفتن در معرض مناطق تحت پوشش اپراتورهای طرف قرارداد با رومینگ هزینه ها محاسبه می گردد، به همین خاطر خبر منتشر شده کذب بوده و صحت ندارد. البته در صورت قرار گرفتن مشترک در نقاط مرزی، به علت همپوشانی اپراتورهای میزبان در کشور همسایه امکان بروز تخلف وجود داشته که کاملا ناخواسته می باشد. به همین خاطر به محض قرار گرفتن مشترک در چنین شرایطی این موضوع از سوی اپراتورها از طریق پیامک به اطلاع مشترک خواهد رسید تا مشترک بتواند با غیر فعال سازی این سرویس، از پرداخت هزینه اضافه جلوگیری کند. با توجه به این که در صورت حضور مشترک در مناطق تحت پوشش اپراتور میزبان خارجی، شناسه اپراتور با توجه به مدل گوشی هوشمند مشترک تغییر کرده و به طور متفاوت نمایش داده می شود، امکان تشخیص تغییر نوع رومینگ از سوی خود مشترک هم فراهم می باشد، ضمن این که به محض خروج مشترک از کشور و یا قرار گرفتن در مناطق مرزی؛ مشترک پیامکی از سوی اپراتور خود مبنی بر ورود به کشور مقصد دریافت می کند که نشان دهنده فعال شدن سرویس رومینگ بین الملل می باشد. در هر صورت اگر بنا به هر دلیلی نگران هزینه های تلفن همراه خود هستید، می توانید برای اطمینان خاطر بیشتر از روش های زیر برای غیر فعال سازی سرویس رومینگ بین الملل استفاده کنید: · شماره گیری کد دستوری # 29 * 10 * ( ستاره 10 ستاره 29 مربع) · شماره گیری کد دستوری # 6 * 1 * ( ستاره یک ستاره 6 مربع ) · ارسال پیامک عدد 29 به سرشماره پیامکی 10 · شماره گیری کد دستوری # 2 * 1111 * ( ستاره 1111 ستاره 2 مربع ) · مراجعه به اپلیکیشن ایرانسل من با توجه به این که اپراتور رایتل هیچ کد دستوری مشخصی برای فعال یا غیر فعال سازی سرویس رومینگ بین الملل در نظر نگرفته است، مشترکین این اپراتور می توانند برای غیر فعال سازی این سرویس بر روی دستگاه خود، به قسمت تنظیمات / درباره دستگاه مراجعه نموده و این سرویس را غیر فعال نمایند. فعال سازی یا غیر فعال سازی سرویس رومینگ بین الملل در اپراتور همراه اول:
فعال سازی یا غیر فعال سازی سرویس رومینگ بین الملل در اپراتور ایرانسل:
فعال یا غیر فعال سازی سرویس رومینگ بین الملل در اپراتور رایتل: